Negyedik sértés: a védikus írások gyalázása.
"A védikus filozófia tartalma a következő kilenc pontban összefoglalható:
1) Csak egyetlen Legfelsőbb Úr létezik.
2) Az Úr mindenható, minden energiával rendelkezik.
3) Krsna akhila-rasamrta-murti, minden rasa (íz) forrása. Örökké szent lakhelyén él, és minden élőlényt örömmel áld meg.
4) A jivák (élőlények) az Úr örök szerves részei. Számuk végtelen, végtelenül sokan vannak, de teljesen tudatosak.
5) Habár minden jiva örök, néhányuk - az illuzórikus élvezetekhez való vonzódás által - az átmeneti anyagi univerzumokba vannak kötve.
6) Más jivák örökké felszabadultak, ők Krsnát imádják és Vele élnek a lelki világban, megtapasztalva a premát, a tiszta istenszeretetet.
7) Krsna az Ő összes energiájával - anyagi energia, az élőlények és a lelki energia - együtt létezik. Transzcendentális formájával, nevével, tulajdonságaival és liláival együtt létezik, és egyszerre egy mindennel és különböző azoktól (acintya-bhedabheda-tattva). Ez Krsna korlátlan hatalma miatt lehetséges.
Az élőlény, aki megérti az acintya-bhedabheda-tattva elvét, önmagát mint Krsna örök szolgája ismeri fel, és tudja, hogy olyan, mint az eredeti nap, Krsna egy szikrája, egyszerre azonos Vele, a minőségében, és különbözik is Tőle, a méretében.
8) A védák bemutatják az odaadó szolgálat kilenc elemű folyamatát, amely a vaidhi-bhaktira (szabályozott odaadó szolgálat) és a raganuga-bhaktira (spontán odaadó szolgálat) osztható. A lenti táblázatban látható ez a kilenc folyamat és a bhakták, akik ezeket tökéletesen mutatták be.
sravanam | hallás | Pariksit Maharaja |
kirtanam | éneklés | Sukadeva Gosvami |
smaranam | emlékezés | Prahlada Maharaja |
pada-sevanam | az Úr lótsuzlábának szolgálata | Laksmi Devi |
arcanam | múrti-imádat | Prthu Maharaja |
vandanam | imák felajánlása | Akrura |
dasyam | az Úr szolgájává válás | Hanuman |
sakhyam | az Úr barátjává válás | Arjuna |
atma-nivedanam | tökéletes meghódolás az Úrnak | Bali Maharaja |
A fenti kilenc folyamatból az első hét a vaidhi-bhaktihoz tartozik, amely megalapozza a sambandha-jnanat. A két utolsó, a sakhyam és az atma-nivedanam a raganuga-bhaktin belül kerül bemutatásra, és az abhidheyát és a prayojanát jelzik.
A legfontosabb folyamat az odadó szolgálatban a Hare Krsna éneklése.
9) A végső cél, és a jiva eredeti helyzete az, hogy a bhaktiban, vagy a premában, a tiszta Istenszeretet állapotában van. Tiszta odaadó szolgálatot végezve az élőlény vonzani Sri Krsna kegyét, s így éri el a krsna-prema szintjét. A tiszta odaadó szolgálat jellemzője a bhaktának az a mohósága, hogy állandóan szolgálja Krsnát, Neki kedvező módon. Semmi másból nem nyerve elégedettséget folyamatosan azon igyekszik, hogy ezt a szerető odaadást növelje. A tiszta odaadó szolgálat mentes a gyümölcsöző tettekre és az empírikus tudásra való vágytól. A védák azt ajánlják, hogy az odaadó szolgálatot a szent névnél teljesen menedéket véve végezzük.
Ez a kilenc összetevő mind a védákon alapul, amelyeket minden igaz tudás forrásának tekintünk.
Miért sértés gyalázni a védákat?
Felmerülhet a kérdés, hogy ez a sértés hogyan kapcsolódik a szent név énekléséhez?
A válasz az, hogy a védák az Úr szent neveinek éneklését az Istenség Legfelsőbb Személyisége elérésének eszközeként hangsúlyozzák. A lelki égben még a legnagyobb személyiségek is állandóan éneklik a szent nevet. Amióta a védák úgy tekintenek a szent név éneklésére, mint a legfontosabb folyamatra, hatalmas sértés kritizálni a védákat, hiszen ezzel a szent név is kritizálva lesz."
Sacinandana Swami: Nectarean Ocean of the Holy Name, 80-82. oldal